Same SEO nie wystarczy, promocja serwisów internetowych jest bardziej skomplikowana

Wielu naszych klientów promuje ideę, że po spełnieniu standardów SEO strona już sama na siebie zarabia. Jednak skupienie się tylko na pozycjonowaniu SEO może być dużym błędem.



W internecie znajdziemy wiele artykułów, z których dowiemy się jak zwiększyć ruch na stronie za pomocą SEO i większość ludzi na tej właśnie magii kończy. Czasami natkniemy się na skrawki informacji o SEM, jednak rzadko zagłębiamy się w temat.

Co oznaczają te skróty?

  • SEO - Optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych (ang. Search engine optimization) zwana także pozycjonowaniem wymagającym uwagi i ingerencji zarówno w kod źródłowy strony, jak i w jej treść.
  • SEM – (ang. Search Engine Marketing) marketing, reklama w wyszukiwarkach. Mogą ją obsługiwać nawet ci, którzy nie są bystrzakami w dziedzinie informatyki i w porównaniu do SEO ma tę zaletę, że jej sukces w większości przypadków łatwo zmierzyć. Większość ludzi angażujących się w tworzenie stron internetowych popełnia błąd koncentrując się tylko na jednej optymalizacji i nieświadomie przygotowuje się na potencjalnych klientów. Najsmutniejsze jest to, że ta prawda dotyka nawet opłacanych profesjonalistów.

Jeżeli się nad tym chwilę zastanowić, bez wątpienia natkniemy się na pojęcie synergii. Ta koncepcja jest osiągnięciem obszaru IT, ale może odnosić się do każdej dziedziny życia. Co to jest? Definicja jest bardzo prosta.

Grupa trzech przeciętnie wydajnych osobników osiąga lepsze rezultaty niż jednostka obdarzona ponad przeciętną inteligencją.

Na pewno zastanawiasz się co to ma wspólnego ze wzrostem ruchu w Internecie. Jeżeli odnieść się do promocji stron internetowych, można dojść do następującego wniosku:

Jeżeli w procesie promocji swojej strony będziesz skupiał się tylko na jednej formie (SEO) i będziesz w tym naprawdę dobry, nie osiągniesz nigdy takich samych wyników, jak w przypadku rozkładu siły na SEO i SEM nawet, jeśli oba kierunki byłyby średnie.

Efekt synergiczny często sugeruje, że 1 + 1 + 1 > 3. Mimo, że jest to matematyczny nonsens, badania z Uniwersytetu w Illinois udowodniły, że współpracujące zespoły działały lepiej, niż ich najmądrzejszy i najbardziej inteligentny członek. Jeśli ten problem odnieść do wyszukiwarek, uzyskamy związek 10 + 20 = 60. Ponownie nie doszukuj się w tym logiki, to tylko przedstawienie faktu, że dystrybucja mniejszych sił w wielu kierunkach jest bardziej opłacalna niż koncentracja całej energii w jednym kierunku.

Jakie są możliwości marketingu? Da się stwierdzić, że w zasadzie można ubiegać się o dwa rodzaje reklam. Można płacić za reklamy, które głównie służą do promocji firmy i zazwyczaj nie przynoszą żadnych realnych rezultatów, albo wybrać reklamę PPC (ang. pay per click) czyli opłatę za kliknięcie, która w większości przypadków jest lepsza, ponieważ wyniki mogą być dokładnie zmierzone. Ponadto płacisz za rzeczywiste odwiedziny swojej witryny. Tym samym Twoi goście po wejściu na stronę mogą sprawdzić, jak wielu odwiedzających staje się klientami (konwersje pomiarowe).

Zatem, jeżeli znajdziesz odpowiedni współczynnik (synergię) między SEO i PPC i po naszej myśli więcej Twoich linków wyświetli się w wynikach wyszukiwania, nie tylko zwiększy się prawdopodobieństwo kliknięcia, ale także podświadome podniesienie świadomości i poprawy marki, którą promujesz. Podczas badania tego efektu eksperymentalnie wykazano, że jeżeli te dwie metody się uzupełniają, mogą zwiększyć skuteczność kampanii nawet o 1/4 pod względem spędzonego czasu na stronie i o ponad połowę kliknięć.

Kluczy do sukcesu działalności internetowej jest wiele. Kto chce osiągać najlepsze wyniki musi się ciągle uczyć. Lecz jeśli budować prawa w tym biznesie, nie można ominąć następującego stwierdzenia. Wszelkie podejście powinno być zrównoważone. Jeśli jest około 33% wizyt z naturalnego wyszukiwania, 33% z kampanii PPC i 33% poprzez wpisanie adresu do przeglądarki, to z pewnością można powiedzieć, że promocja zrobiona jest dobrze.

Na koniec chcielibyśmy przypomnieć (zwłaszcza właścicielom działalności e-commerce) jeden bardzo ważny cytat Henryego Forda, który mówi wszystko: „Gdybym miał ostatnie pięć dolarów, trzy z nich poświęciłbym reklamie”.