Jak mierzyć konwersję, czyli skuteczność reklamy - Google AdWords

Przedstawiamy proste instrukcje dotyczące pomiaru konwersji, co to właściwie jest konwersja i do czego się przydaje. Odcinek pierwszy – jak mierzyć konwersję w systemie Google AdWords.



Co to są te konwersje i czego one dotyczą?

Konwersja lub współczynnik konwersji określa skuteczność kampanii reklamowych. Jednostką miary może być na przykład ilość wypełnionych formularzy, złożonych zamówień w sklepie, odpowiedzi do ankiet, itp. Każdy, kto uważa, że reklama w Internecie jest ważna, powinien monitorować ten wskaźnik. Śledzenie wskaźnika konwersji i ostrożna ocena ogłoszeniodawców pozwoli zaoszczędzić pieniądze i przede wszystkim pokazuje, która reklama jest bardziej skuteczna, a która mniej.

Do pomiaru konwersji potrzebny jest unikalny adres, który będzie służył jako „adres docelowy” miary konwersji. Na przykład, jeśli w e-sklepie po złożeniu i wysłaniu zamówienia przekierowanie następuje na adres www.moj-wspanialy-sklep.pl/e-sklep/koszyk/ukonczenie-zamowienia - to jest to właśnie „adres docelowy” ważny dla monitoringu, a zatem konieczne jest, aby umieścić tutaj kod śledzenia.

Pomiar konwersji w systemie reklamowym Google AdWords

Procedura uzyskiwania kodu śledzenia i rozpoczęcie monitoringu danych konwersji:

  1. Przejdź do https://adwords.google.pl/select/ConversionTrackingHome (tę stronę można zobaczyć także klikając na Konwersje w górnym menu Narzędzia i analiza po zalogowaniu na swoje konto Google AdWords)
  2. W zakładce Konwersje kliknij Nowa konwersja
  3. Wpisz nazwę konwersji (na przykład „Zamówienia w sklepie”) i z listy wybierz kategorię konwersji (do wyboru są zakup/sprzedaż, rejestracja, potencjalny klient lub wyświetl kluczową stronę. To służy tylko jako pomoc, nie pełni żadnej innej funkcji.)
  4. Po kliknięciu zapisz i kontynuuj uzyskasz fragment kodu, w którym można skonfigurować ustawienia śledzenia.
  5. Postępuj zgodnie z instrukcjami, aby uzyskać dostęp do kodu śledzenia, po czym umieść go na swojej stronie i dokończ ustawienia.

Po skonfigurowaniu wszystkich ustawień w tej samej sekcji Narzędzia i analiza → Konwersje możesz śledzić sukces swojej kampanii reklamowej.

Jeżeli kod śledzenia był zastosowany prawidłowo, użytkownicy po kliknięciu w reklamy AdWords są także obserwowani przez pliki Google „cookie” (ciasteczka). Jeżeli internauta przejdzie na jedną ze skonwertowanych stron, plik cookie połączy się z Twoją stroną. W tej współpracy Google odnotuje zrealizowaną konwersję. Ciasteczka Googla wygasają z komputera użytkownika po 30 dniach od kliknięcia w reklamę – zatem konwersja nie jest rejestrowana tylko w jednym dniu, ale kod śledzi klienta przez okres jednego miesiąca. Liczba dni nadzoru może zostać zmieniona, domyślnie ustawiona jest na 30, Narzędzia i analiza → Konwersje → Twoja konwersja → Ustawienia.

Aby uzyskać więcej informacji na temat konfigurowania i korzystania z tego narzędzia, zobacz pomoc od Google: Śledzenie konwersji Setup Guide.